Web 2.0 a devenit una din cele mai populare expresii ale ultimilor ani, cunoscand o advarata expozie de adepti.Dar la ce anume se refera acest termen?

Web 2.0 denumeste a doua generatie de comunitati virtuale si servicii online - precum site-urile de socializare, wiki - in principiu site-urile avand ca scop generarea de continut de catre utilizatorii acestora, colaborarea si schimbul de informatii intre utilizatori.



Termenul devenit popular odata cu prima conferinta O'Reilly Media Web 2.0 in anul 2004.Desi pare a sugera o revolutie tehnologica, sau o schimbare majora a tehnologiilor folosite pe internet, in fapt se refera la o schimbare a modului de utilizare a internetului de catre utilizatorii obisnuiti si o schimbare de perspectiva din partea programatorilor.
Tim O'Reilly a facut urmatorul comentariu "Web 2.0 reprezinta revolutia afacerilor in industria calculatoarelor cauzata de migrarea spre internet ca o plaforma de promovare si o incercare de a intelege regulile care asigura succesul pe aceasta noua platforma"
In concluzie, Web 2.0 reprezinta un concept mai apropiat de marketing online, decat de tehnologie web.

Definitiile pentru Web 2.0 starnesc si vor mai starni controverse; cu toate acestea, se pot enumera cu usurinta cateva caracteristici specifice aplicatiilor Web 2.0 precum:


  • Folosirea internetului ca platforma - dezvoltarea de aplicatii online avand interfata si functionalitate similara aplicatiilor clasice;

  • Continut generat de catre utilizatori, acestia fiind proprietari a datelor de pe un site si exercitand controlul asupra acestora

  • O arhitectura care incurajeaza colaborarea intre utilizatori si adaugarea de continut cu valoare informativa, pentru imbogatirea unei baze de cunostinte comune

  • Interfata utilizator interactiva, prietenoasa, usor de folosit si oferind numeroase functionalitati bazata pe Ajax, Flex sau frameworkuri similare

  • Retele de socializare

Web 2.0 defineste trecerea utilizatorului de la starea de consumator de informatie, la cea de producator, fara a abandona totusi rolul initial.
Wikipedia, Flickr, Facebook sunt exemple ideale de site-uri Web 2.0, fiind expresiile unor comunitati de utilizatori care colaboreaza pentru a imbogati continutul si adauga noi functionalitati site-ului.
Despre rolurile jucate de utilizatori in epoca Web 2.0 intr-un post urmator...